KALEDÁŘ AKCÍ
duben/2024
KATEGORIE
INFORMACE
Členové a rozhodčí 2024
Výpis transparentního účtu
Celkový kalendář RCAČR
Síň slávy
Dokumenty ke stažení
Antidopingová charta
Valné hromady
Reprezentace 2024
Mapa stránek
ODKAZY
EFRA   European Federation of Radio Operated Model Automobiles
EFRA kalendář   na aktuální sezonu
IFMAR International Federation of Model Auto Racing

RC Autoklub České republiky

Pár slov předsedy sekce před zahájením nové závodní sezóny

1.5.2012
Se staronovým předsedou sekce 1:8 IC Buggy přichází pro nadcházející sezónu i zcela nový systém organizace celého seriálu závodů Mistrovství ČR, který je pořádán pod hlavičkou RC Autoklubu ČR. Rád bych tedy na následujících řádcích představil ty změny, které zasáhnou do této kategorie nejvíce.

Po svém znovuzvolení do funkce předsedy sekce na konci loňského roku, jsem se rozhodl připravit pro nadcházející sezónu několik změn. Mým cílem není měnit stávající systém za každou cenu, ale plynule navázat na práci mého předchůdce a přilákat na závodní tratě co nejvíce jezdců všech výkonnostních skupin a připravit tak pro každého na trati dostatek prostoru pro soutěžení. Zároveň ale chci pro začínající jezdce přilákat ty nejlepších jezdce, které u nás na trati můžete potkat. Jen tak je možné porovnat svoje síly s těmi, kteří nás reprezentují na těch největších závodech po celém světě. Tak vznikne odpovídající závodní kulisa a pěkná podívaná nejen pro diváky. 

Při pohledu na startovní pole je také patrné, že je třeba věnovat i náležitou péči pro vytvoření podmínek těm nejmladším a omladit tak startovní pole. V posledních letech se nám věkový průměr jezdců poněkud zvýšil. Je třeba přilákat na závody i mladé jezdce, kteří jednou převezmou štafetu reprezentace.

Pro vytvoření těchto podmínek je nezbytně nutné, aby se v současné době, kdy počet zájemců o tento sport a zejména o tuto kategorii stagnuje, posunout úroveň našich závodů o krok kupředu a vzbudit tak větší zájem. Inspiraci pro posun správným směrem jsem hledal na zahraničních závodech. Proč vymýšlet a zkoušet něco nového. V uplynulých deseti letech jsem měl možnost se zúčastnit desítek nejrůznějších závodů po celé Evropě a to nejen těch klubových, ale přes velká mezinárodní klání až po závody mistrovství Evropy či světa. Největší aktivitu jsem zaznamenal v posledních dvou letech, kdy se moje intenzita výjezdů na zahraniční závody výrazně zvýšila.

Po vzoru šampionátů sousedních zemí jsem se rozhodl pro podniky MČR vyhradit celý závodní víkend. Stávající, i když stagnující, počet závodníků začínal být totiž v posledních sezonách pouze pro sobotní závod příliš vysoký a to bylo mnohdy na úkor doby strávené na trati. Všichni účastníci se v minulých letech jistě setkali s tím, že při hektickém sledu jednotlivých kol rozjížděk nebyl mnohdy čas, ani odzkoušet různá nastavení na svém modelu anebo si třeba jen popovídat s kolegou vedle u stolu. A co potom s modelem, kterému je třeba věnovat náležitou pozornost při poruše nebo při jízdě na rozmoklé dráze. Mnohdy se dokonce stávalo, že na úkor ježdění bylo třeba snížit i počet kvalifikačních jízd. Navíc se po uspěchaném sobotním závodu na nedělní závody truggyn a elektrických buggyn nahlíželo úplně odlišně než na sobotní závody spalovacích buggyn a to nejen pořadatelem, ale i samotnými účastníky. Nedělní závody se tak často stávaly nutným zlem pro pořadatele. Průběh závodů se více méně kvalitou nepodobal ani trochu závodu MČR. Cílem nového systému je odstranit vše co vrhá na závody úrovně MČR stín a odrazuje tak nové jezdce.

V letošní sezóně pojedou tedy všechny tři kategorie (buggy IC, buggy E, truggy) společně (pochopitelně rozdělené do samostatných skupin) a dostane se jim tak srovnatelné pozornosti, jako je to u nosné kategorie spalováků. Extrémní nárůst zájemců o kategorii 1:8E tak rozšíří řady jezdců. Od pořadatele získají jezdci elekter a truggyn lepší péči během závodů. Nebylo divu, že pořadatele mnohem víc zajímal sobotní závod, na který přijelo i čtyřikrát více závodníků než na ten nedělní. Kategorie truggy tak byla u nás prakticky na vymření. Byla by škoda, kdyby stejně dopadla i kategorie osminových elekter.

Kromě zatraktivnění kategorie osminových elekter a skomírajích truggyn, přinese systém i spoustu pozitivních novinek pro nosnou kategorii, kterou jsou spalováky. Od přesunutí pátečních tréninků (v pátek bude trať uzavřena) na sobotní dopoledne se očekává větší kontrola nad celým průběhem tréninků. Ty budou navíc organizované a měřené a každý tak dostane stejný prostor nejen na trati, ale také na věži. V dnešní uspěchané době si celá řada účastníků jen těžko hledá volno v pátečním odpoledni. Každý závodník bude moci využít dvou až třech (záleží na počtu přihlášených) desetiminutových měřených tréninků. Přesunutím části finálových jízd na neděli se tedy logicky oba závodní dny prodlouží a jezdci budou mít čas nejen na "povinné" nahazování, ale i na pečlivější přípravu svých modelů. Cílem je připravit více ježdění a o to všem bezesporu jde. 

Pro ty, kdo nechtějí věnovat závodům tolik času je připravena alternativa vstupu do závodu absolvováním poslední kvalifikační jízdy v neděli ráno.

Stejně jako v jiných odvětvích i tady ale musíme myslet na ekonomiku závodů. Každý den se můžeme na internetu kochat novými atraktivními tratěmi po celém světě. Pro vybudování takových areálů, ale musíme vyjít vstříc i pořadatelům. Mým cílem je tedy samozřejmě přivést na závodní okruhy a do seriálu MČR co nejvíce závodníků a přilákat tak i diváky a případné sponzory. Očekávám, že vložené finanční prostředky poslouží pro tvorbu reprezentativního zázemí pro našeho koníčka tolik potřebného. Rád bych, abychom jezdili na tratích, které známe jen ze zahraničních „misí“. 

Zdenek Kapička
Předseda sekce RC Buggy






Copyright © 2010 E-VISION International s.r.o.